Eerste stappen naar een fietsbeleid

06 Juli 2018

Eerste stappen naar een fietsbeleid

Rotselaar wil werk maken van een echt fietsbeleid waarbij veiligheid voor de fietsers voorop staat.

Eindelijk! Rotselaar wil werk maken van een echt fietsbeleid waarbij veiligheid voor de fietsers voorop staat. Dat is positief nieuws. Zeker de beoogde mentaliteitsverandering waarbij fietsen een logisch en veilig alternatief moet bieden voor koning auto is voor Groen Rotselaar een belangrijke stap vooruit. Een eerste concrete actie is de afbakening van 22 extra fietsstraten. Dat zijn straten waar fietsers  op de eerste plaats komen: de snelheid is beperkt tot 30 km per uur, fietsers krijgen veel plaats en auto's mogen de fietsers niet inhalen. De fietsstraten moeten de dorpscentra, de schoolomgevingen en de verbindingen tussen de centra aantrekkelijker maken voor fietsers.  

Veel van de straten die afgebakend zijn als fietsstraat, zijn dat in de praktijk nu al voor een stuk. Het gaat om eerder smalle straten waar fietsers sowieso op de rijbaan rijden en een groot stuk van de weg innemen. Maar vaak gaat het ook om wegen die als sluipweg gebruikt worden door auto's om drukkere straten te ontwijken. Nieuw in deze straten is de snelheidsbeperking tot 30 km / uur en het verbod om fietsers in te halen. Cruciaal  is de controle op het naleven van deze regels. Anders zal er van de mentaliteitsverandering niet veel in huis komen en zullen deze wegen een favoriete sluipweg blijven.  In de bredere straten die fietsstraat worden, zijn bovendien ingrepen nodig in de weginrichting waardoor het voor autobestuurders logisch aanvoelt dat de fietsers op de eerste plaats komen. Voor Groen Rotselaar mogen er gerust nog fietsstraten bijkomen. Waarom is de Kerkstraat in Wezemaal bijvoorbeeld geen fietsstraat geworden?

De fietsstraten zullen van Rotselaar geen fietsparadijs maken, maar het is wel een positieve eerste stap. Het moeilijke werk moet nog komen. Wil de gemeente van fietsen echt een logische en velige keuze maken, dan hebben we een fietsplan nodig dat alle gevaarlijke punten aanpakt, dat inzet op het onderhoud van de fietspaden en trage wegen, dat het sluipverkeer aanpakt, dat missing links aanlegt, dat fout parkeren bestraft, dat fietsers sensibiliseert over veilig gedrag in het verkeer… En dat kan alleen door te luisteren naar de bekommernissen van mensen die dagdagelijks fietsen of hun kinderen met een bang hart alleen naar school laten fietsen.

En dan hebben we het nog niet over de voetgangers gehad. Zij blijven in Rotselaar helemaal in de kou staan.

https://www.rotselaar.be/fietsplan